Lønforhandling på Arts

Information til medarbejdere på Faculty of Arts

Læs om lokale tids- og procesplaner, lønkataloger og lønkriterier på ARTS:

Her kan du læse mere om de lokale lønforhandlinger ved Faculty of ARTS og om den ændrede proces for fremsendelse af oplysninger til brug for den årlige lønforhanlding.

Tidsramme for lønforhandling 2024

  • 1. februar - 25. februar: Medarbejdere kan give oplysninger til brug for lønforhandlingen via mitHR 
  • Marts - juni: Forberedelses- og forhandlingsperiode mellem ledere og tillidsrepræsentanter
  • Juni - juli (forventet): Udbetaling af aftalte lønforbedringer, med virkning fra 1. april 2024

Se den overordnede tidsramme for lønforhandlingerne her

Udfyld skema

Hvis du ønsker at indgive oplysninger til brug for lønforhandlingen, skal du udfylde et digitalt skema, hvor du kort beskriver de præstationer og kompetencer, du mener skal indgå i forhandlingen.

Du finder skemaet i mitHR under "Forløb og Formularer".

Det anbefales at du følger video vejledningen der også findes under "Hvordan udfylder du lønforhandlingsskemaet" længere nede på siden. "Forløb og Formularer" vil først kunne tilgås 1. februar 2024. 

Alle medarbejdere der ønsker at indgive oplysninger til brug for lønforhandlingen - også medarbejdere der er selvforhandlere - skal anvende skemaet.

Det forventes at udbetaling af aftalte lønforbedringer sker i forbindelse med lønkørslen for august, dvs. ultimo august. Sommerferien betyder at Arts HR ikke kan garantere at kunne behandle forhandlingsresultaterne i løbet af juli (dvs. den løn som ultimo juli).

Hvis du er ansat som Professor, institutleder, special-/chefkonsulent, Chefkonsulent med personaleansvar eller journalist, har du mulighed for selv at forhandle din løn. Dette skal markeres med ja i feltet vedr. selvforhandler. 

Information til medarbejdere i det administrative center (ACA) på ARTS

Kriterier for tildeling af tillæg i det administrative center (ACA) findes via følgende link

Lønforhandlingsskema

Hvordan udfylder du lønforhandlingsskemaet?

  • Du finder lønforhandlingsskemaet under "Forløb og formularer" i mitHR.
  • I skemaet skriver du en motivation/begrundelse for, hvorfor du ønsker lønforbedring.
  • Du kan trykke "Gem som kladde" undervejs, og når du er færdig med din begrundelse, trykker du "Afsend". 
  • Du modtager en kvittering på afsendelsen på din AU-mail. 
  • Du kan se dit fuldførte lønforhandlingsskema under “Forløb og Formularer” i mitHR i 18 måneder. 

Dit skema bliver nu delt med den lønforhandlende leder og tillidsrepræsentant (medmindre du selvforhandler), som anvender oplysningerne under lønforhandlingerne.


Video-vejledning

Du bliver guidet igennem processen skridt for skridt i denne videovejledning til lønforhandlingsskemaet:


Vejledning til særlige scenarier

Har du ikke adgang til skemaet?

Hvis du ikke har formularen "Årlig lønforhandling" under "Mine forløb og formularer", skal du kontakte din lokale HR-afdeling.

Om flere lønnede ansættelser

Hvis du har flere lønnede ansættelser på AU, skal du være opmærksom på, at processen for at give oplysninger til lønforbedring er lidt særlig. 

Ønsker du lønforhandling på én af dine ansættelser, skal du sende din begrundelse i lønforhandlingsskemaet i mitHR. Øverst i begrundelsesfeltet vil vi bede dig om at angive, hvilken ansættelse din indstilling vedrører. Du kan fx skrive "Indstilling til lønforbedring på ansættelse: Laborant ved Biomedicin".

Ønsker du lønforhandling på på to eller flere ansættelser, skal du ikke bruge skemaet i mitHR, men i stedet tage fat i din lokale HR-afdeling.

Har du fortrudt din afsendelse?

Hvis du er kommet til at sende dit skema for tidligt, skal du bede din lokale HR-afdeling om at genåbne skemaet.

Administrative processer som HR-medarbejder

Der er udarbejdet en vejledning til de administrative processer, du har som HR-medarbejder vedr. de årlige lønforhandlinger. 
Find vejledningen på mitHRs vejledningsside.