Her kan du læse mere om de lokale lønforhandlinger ved Natural Sciences og Technical Sciences.
Læs med her for at få et overblik over processen, og hvad du skal gøre, hvis du vil indgive oplysninger til brug for lønforhandlingen.
Se den overordnede tidsramme for lønforhandlingerne her
Hvis du ønsker at indgive oplysninger til brug for lønforhandlingen, skal du udfylde et digitalt skema, hvor du kort beskriver de præstationer og kompetencer, du mener skal indgå i forhandlingen. Du finder skemaet i mitHR under "Forløb og Formularer". Det anbefales at du følger video vejledningen der også findes under "Hvordan udfylder du lønforhandlingsskemaet" længere nede på siden. "Forløb og Formularer" vil først kunne tilgås 1. februar 2024.
Alle medarbejdere der ønsker at indgive oplysninger til brug for lønforhandlingen - også medarbejdere der er selvforhandlere - skal anvende skemaet.
Perioden for afgivelse af oplysninger til brug for lønforhandlingen er 1. til 25. februar 2024
HR distribuerer de indsendte oplysninger til den forhandlende leder og tillidsrepræsentant (medmindre du som selvforhandler fravælger dette).
Inden du udfylder skemaet, er det en fordel, at du kender de lønkataloger, lønaftaler og eventuelle lokale kriterier, du skal opfylde.
Se "Lønaftaler og lønkataloger" herunder.
Du kan også spørge din tillidsrepræsentant.
*) Vær opmærksom på, at der kan være lokalt fastsatte kriterier på institutterne.
Dit skema bliver nu delt med den lønforhandlende leder og tillidsrepræsentant (medmindre du selvforhandler), som anvender oplysningerne under lønforhandlingerne.
Du bliver guidet igennem processen skridt for skridt i denne videovejledning til lønforhandlingsskemaet:
I videoen fortæller vi, at du kan finde din indstilling i mitHR i 18 måneder. Bemærk, at det desværre ikke gælder for din indstilling til "Lønforhandling 2024". Hvis du har brug for at se din indstilling, kan du bede din lokale HR-afdeling om at få teksten tilsendt.
Hvis du ikke har formularen "Årlig lønforhandling" under "Mine forløb og formularer", skal du kontakte din lokale HR-afdeling.
Hvis du har flere lønnede ansættelser på AU, skal du være opmærksom på, at processen for at give oplysninger til lønforbedring er lidt særlig.
Ønsker du lønforhandling på én af dine ansættelser, skal du sende din begrundelse i lønforhandlingsskemaet i mitHR. Øverst i begrundelsesfeltet vil vi bede dig om at angive, hvilken ansættelse din indstilling vedrører. Du kan fx skrive "Indstilling til lønforbedring på ansættelse: Laborant ved Biomedicin".
Ønsker du lønforhandling på på to eller flere ansættelser, skal du ikke bruge skemaet i mitHR, men i stedet tage fat i din lokale HR-afdeling.
Hvis du er kommet til at sende dit skema for tidligt, skal du bede din lokale HR-afdeling om at genåbne skemaet.
Der er udarbejdet en vejledning til de administrative processer, du har som HR-medarbejder vedr. de årlige lønforhandlinger.
Find vejledningen på mitHRs vejledningsside.
Der kan forhandles om to typer tillæg ved de årlige lønforhandlinger:
Læs mere om de enkelte tillægstyper her
Derudover kan følgende være relevant, hvis der er ændring i stillingsindholdet:
Din tillidsrepræsentant og din leder forhandler om en eventuel lønforbedring til dig.
Nogle medarbejdere har mulighed for selv at forhandle med lederen – det fremgår af skemaet.
Find din tillidsrepræsentant her
Du får en tilbagemelding om resultatet af lønforhandlingen, når din leder og tillidsrepræsentanterne har forhandlet færdig i hele din enhed. Udbetalingen af aftaltelønforbedringer vil ske snarest derefter og med virkning fra den 1. april 2024.
Har du spørgsmål til lønaftaler, lønkriterier og lignende, er du velkommen til at kontakte din forhandlingsberettigede tillidsrepræsentant.
Har du spørgsmål til din nuværende løn, hvilken forhandlingsgruppe du tilhører eller lignende, er du velkommen til at kontakte Nat-Tech HR.
Læs mere om lønforhandlinger ved Aarhus Universitet her: Lønforhandling