På denne side kan du finde inspiration til, hvordan du kan arbejde med netværk, relations- og værdiskabelse i dit program til din konference eller arrangement. Find eksempler på aktiviteter, du kan implementere i dit program og bliv klogere på, hvorfor du skal arbejde med netværk og facilitering af samtaler.
Erfaring og undersøgelser viser, at netværksaktiviteter, møder mellem mennesker og samtaler har de bedste kår i det fysiske møde, ikke i det virtuelle. Denne webside omhandler derfor netværk alene i forbindelse med fysiske arrangementer.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til arbejdet med netværk og netværksaktiviteter eller har brug for sparring om konkrete aktiviteter, er du velkommen til at kontakte os.
Når du skal arbejde med netværk skal du turde at give det plads og tid i programmet.
Hvis du tager 15 eller 20 minutter ud af det faglige program og giver tiden til f.eks. en samtaleøvelse, igangsætter du dialog og videnudveksling og skaber rammerne for den merværdi, deltagerne efterspørger, når de deltager i fysiske arrangementer. At afsætte tid til relationsskabende aktiviteter er ikke at gå på kompromis med det faglige program, da det løfter og styrker den faglige del - og sikrer at flere deltagere får talt med nye og gamle samarbejdspartnere og relationer.
Dette punkt handler om at du indtænker netværk både før og efter arrangementet er afholdt. Ofte fokuserer vi alene på netværk og netværksaktiviteter under et arrangement eller en konference, men her kommer vi med eksempler på, hvordan du også kan arbejde med før og efter.
Erfaring viser, at jo før deltagerne kommer i samtale med andre, jo flere samtaler vil de have i løbet af dit arrangement. Derfor er det vigtigt, at du som arrangør får skabt et program, hvor deltagerne engageres så hurtigt som muligt.
Ved at igangsætte en netværksaktivitet meget tidligt i dit program, er du som arrangør med til at sikre, at deltagerne får gang i 'talemusklerne' og på den måde kommer hurtigere i gang med at opbygge relationer. Her det vigtige ikke, at deltagerne taler med de 'rigtige', men at deltagerne får talt sig varme.
Du kan f.eks. bruge '1, 2, mange', 'Tegneøvelsen' eller 'Tal og byt' til at skyde dit arrangement igang.
Når du giver deltagerne noget at pege på, skaber du et fælles udgangspunkt, som kan være omdrejningspunkt for samtale. Det, der skal peges på, kan være noget, du som arrangør står for, eller noget, deltagerne selv er med til at skabe.
Erfaring viser, at "Netværk og kaffe" som et punkt i programmet sjældent virker efter hensigten, fordi deltagerne selv skal opsøge samtalen og den nye relation. For mange kan netværk og relationsdannelse være grænseoverskridende og det er langt fra alle, der synes det er sjovt eller trygt. Derfor handler det om, at du som arrangør får skabt et samtalerum, hvor alle kan være med.
Derfor er facilitering et nøgleord, når du skal designe dit program. Med facilitering kan du sikre et trygt rum, hvor der er ens regler for alle og hvor deltagerne nudges til at samtale - uden at det virker påtrængende eller tvingende.
Hvis en samtalestarter (f.eks. nip-napperen) ikke faciliteres, men blot ligger på et bord, så vil det være meget få, der vil gå i gang med at bruge samtalestarteren. Hvis du derimod sørger for, at en moderator eller oplægsholder sætter gang i samtalestarteren og beder deltagerne om at bruge 5 minutter to og to, så bliver der skabt et rum, hvor deltagerne føler sig trygge til at gå i gang.
At skabe brud og sceneskift i dit program handler om, at "vække" deltagerne og få dem i samtale med flere.
Tryghed kan være afgørende for lysten til at indgå i dialog og netværk med andre mennesker. Hvis du som arrangør kan lykkes med at skabe trygge rammer for dine deltagere, vil du højst sandsynligt opleve mere dialog. Husk, at det ikke nødvendigvis altid er det stilrene, der fordrer bedst samtale. Du kan med fordel være opmærksom på balancen mellem de formelle og uformelle aktiviteter i dit program. Det formelle setup med for eksempel velkomstdrinks og kransekager er ikke nødvendigvis det rigtige greb, hvis formålet er at skabe en løs og let stemning. Det er en hårdfin balance, da det – i konferencesammenhæng – ikke skal blive til "gøgl og teambuilding". Pointen er at skabe tryghed og få deltageren til at føle sig som en del af flokken, men stadig have fokus på det faglige indhold og den professionelle levering.
Lokaler, møbler, opsætning og scenografisk stemning har indflydelse på, hvordan et arrangement modtages og opleves af deltageren.
Rummet skaber forventninger hos deltagerne i det øjeblik, de træder derind. Tænk rummet ind i din planlægning, og spørg dig selv, hvordan du bedst iscenesætter de programpunkter, du har planlagt (en til mange-kommunikation, gruppedrøftelser, workshops etc.). Vær opmærksom på, om de lokaler, du har til rådighed, også egner sig til de planlagte netværksaktiviteter. Overvej, hvordan du kan tilpasse din aktivitet til lokalet – eller lokalet til aktiviteten.
Overvej grundigt, hvem den forventede målgruppe til dit arrangement eller din konference er. Dette kan være nyttigt i forhold til kommunikationen til dem, men i høj grad også i forhold til, hvordan du tilrettelægger dit konferenceprogram og de netværksaktiviteter, du lægger ind
Alle disse spørgsmål – og mange flere – kan være bestemmende for, hvilke netværksgreb og -aktiviteter du bør anvende, og hvad formålet med dem bør være. Sæt dig i dine deltageres sted og forestil dig, hvad de har brug for og vil være trygge ved.
Netværk forstås her som det faglige, engagerende møde mellem mennesker og refererer således til de samtaler og den værdi, der kan opstå i dette møde. Det handler derfor om at rammesætte møder og starte samtaler, som kan bidrage til relationsdannelse og engagement, bearbejdelse af viden og læring – alt sammen noget, som kan skabe værdi ved en konference eller et fagligt arrangement.
En post-corona-undersøgelse peger på, at hovedparten af ca. 1.000 adspurgte AU/AUH-forskere foretrækker fysiske konferencer frem for virtuelle eller hybride, når det kommer til netværk (kilde: Rapport fra Aarhus Universitet og VisitAarhus 2022). Samtidig viser tendenser i møde- og konferencebranchen også, at mange deltagere post-corona er blevet mere opmærksomme på forbruget af tid og ressourcer i forbindelse med rejser, arrangementer og konferencer og dermed også mere opmærksomme på den værdi, som for eksempel konferencen kan give dem. Dertil fylder bæredygtighed, CO2-forbrug, usikkerhed, inflation og nye rejsepolitikker mere i deltagernes bevidsthed end før coronapandemien. Hvis deltagerne skal rejse til en konference, skal de altså have noget for pengene, tiden og rejsens samlede CO2-aftryk. De skal have værdi. Derfor stilles der nye krav til arrangørerne omkring formater og output af værdi.
Hvis konferencer og arrangementer på Aarhus Universitet fortsat skal holde sig konkurrenceattraktive, bør vi derfor tænke den gængse netværksdel af en konference på en ny og mere kvalitativ måde. Vi skal væk fra den halve times netværk i regi af 'kaffe og netværk'-pausen og i stedet inkorporere netværk i form af samtaler, møder, brud og overraskelser som en ligeværdig og værdigivende del af det faglige program. Målet er, at deltagerne skal tale, drøfte, udveksle meninger og bearbejde faglig viden sammen. Dét skaber værdi og giver 'noget for pengene'.
Læs mere om fremtidens møde- og konferencemarked og bliv klogere på hvorfor netværk, relationer og værdiskabelse er mere relevant end nogensinde:
Markedsanalyse - trends og tendenser i erhvervsturisme (Wonderful Copenhagen, november 2023)
Business Travel of the Future. Four scenarios and a new way forward (Public Futures for Wonderful Copenhagen, juni 2022)
State of Business Events (Skift Meetings, november 2022)
Designing for Connection (IMEX and Skift Meetings, 2022)
Møder bør ikke være tankstationer, der bare skal fylde viden på deltagerne (Bo Krüger, Optimeet 2024)