Hvad betyder det for dig?

Målet er på sigt at kunne tilbyde studerende, undervisere og administrative medarbejdere et digitalt tidsvarende fundament, der gør hverdagen lettere for alle. 

Forandringerne vil opleves forskelligt afhængig af, om man er studerende, underviser eller studieadministrativ medarbejder – og afhængig af ens arbejdsopgaver og forudsætninger. Men fælles er, at der vil være perioder præget af tilvænning, og hvor det vil opleves som en ekstra opgave at lære nye systemer og arbejdsgange at kende. 

I overgangen til nye systemer vil der være stort fokus på at støtte og vejlede studerende og medarbejdere i at bruge de nye løsninger.

Som studerende

 

Ambitionen er, at studerende på sigt skal få en sammenhængende brugerrejse, der i højere grad imødekommer deres digitale adfærd. Det betyder eksempelvis:

  • et bedre, mere sammenhængende overblik over individuelle studieforløb
  • en mere sikker vej til løbende, relevant og vigtig information for deres daglige studieliv
  • bedre mulighed for selvbetjening
  • bedre integration med mobile platforme
  • bedre mulighed for feedback og dialog med undervisere og medstuderende på digitale læringsplatforme
  • større genkendelighed på tværs af uddannelser og kurser  
  • flere papirløse eksamener 
  • færre kontakter med forskellige administrative systemer

I overgangen til nye systemer må der påregnes en vis indkøringstid, før studerende får den fulde effekt af forandringerne. Der vil blive lagt stor vægt på at informere, støtte og vejlede de studerende i at bruge de nye løsninger. 

Som underviser

Det vil især være AU's læringsplatform (Learning Management System), planlægningssystemet og digital eksamen, der har direkte indflydelse på undervisernes dagligdag.

Ambitionen er at give undervisere bedre vilkår for at understøtte undervisning og eksamen digitalt - og med moderne teknologi støtte op om undervisernes hverdag. Det kan eksempelvis være:

  • Bedre brugerflader, der er integreret med mobile platforme
  • Nye og bedre muligheder for at kvalificere dialogen med studerende og de studerende imellem
  • Personlige skemaer med notifikationer om skemaændringer og automatisk opdateringer i kalenderen

I overgangen til nye systemer vil der blive lagt væk på at tilgodese undervisernes hverdag og vilkår.

I udrulningen af de nye systemer vil forandringerne ikke ske fra dag til dag, men trinvis, så der er mulighed for løbende kvalitetssikring, evaluering og relevante justeringer. 

Der bliver desuden lagt nøje vægt på information, support og løbende dialog i forbindelse med den praktiske implementering. 

Som administrativ medarbejder

På det administrative område er det især de studieadministrative medarbejdere, der vil opleve forandringerne med nye processer og systemer.

De kan på sigt blandt andet forvente, at:

  • sagsbehandling understøttes bedre digitalt
  • administrative processer forkortes og forenkles
  • tunge manuelle arbejdsgange automatiseres
  • der frigives kræfter til at løse flere udviklings- og rådgivningsopgaver
  • der bliver mere fokus på kvalitetssikring af data
  • der bliver bedre mulighed for mobilitet og sparring på tværs af universitetet

I overgangen til nye systemer er der stor opmærksomhed på, at brugerne skal klædes på til at håndtere forandringerne og blive fortrolig med de nye systemer.

I de enkelte programmer er der stærkt fokus på at uddanne superbrugere - og på at finde en organisering, der sikrer, at alle medarbejdere kan få en god oplæring i at anvende de nye systemer.

Derudover er der stort fokus på at organisere ressourcerne på tværs af enheds- og fællesadministrationen hensigtsmæssigt i projekternes forskellige faser.