Animalske biprodukter kan udgøre en potentiel risiko for folke- og dyresundheden og skal derfor behandles forsvarligt.
Ved Aarhus universitet kan animalske biprodukter være bakterie- og virusstammer, cellelinjer, vævs- og blodprøver, fostre, æg som stammer fra dyr, herunder forsøgsdyr.
Når man arbejder med disse animalske biprodukter kræver Fødevarestyrelsen at Instituttet skal have en tilladelse til anvendelse, der er nogle undtagelser for kommercielle produkter, se pkt. Undtagelse. Disse regler er indført for at forebygge, at disse animalske biprodukter kan udgøre en risiko for folke- og dyresundheden i Danmark.
Brugere, der håndterer prøver til forskning og diagnosticering, skal træffe de fornødne foranstaltninger til at undgå spredning af sygdomme, der kan overføres til mennesker eller dyr, i forbindelse med håndteringen af det materiale, der er under deres kontrol, især ved hjælp af god laboratoriepraksis.
Animalske biprodukter skal sikkert bortskaffes enten som klinisk risikoaffald eller ved autoklavering.
Animalske biprodukter er hele kroppe eller dele af dyr eller andre animalske produkter, som ikke er bestemt til konsum (fødevarer).
Trypsin, som er et enzym, der produceres i grisens bugspytkirtel er et animalks biprodukt
Skummetmælkspulver beregnet til fødevarer, er ikke et animalsk biprodukt, da det er fødevare produkt.
Animalske biprodukter er ifølge Fødevarestyrelsen inddelt i 3 kategorier afhængigt af hvilken risiko de enkelte produkter udgør for folke- og dyresundheden.
Kategori 1-materiale er det, der udgør den potentielt største risiko.
Nedenfor er er angivet nogle eksemler for AU´s forskere for hvad der falder ind under de tre kategorier.
Kategori 1 (høj risiko):
Kategori 2 (mellem risiko):
Kategori 3 (lav risiko):
Ifølge §63 Cirkulære om veterinærkontrol ved import af animalske produkter m.v. fra tredjelande kræver følgende animalske biprodukter IKKE indførselstilladelse fra Fødevarestyrelsen:
Følgende animalske bi produkter kan indføres uden indførselstilladelse, men kræver en artikel 17 tilladelse (anvendelse).
Hvis du skal importere animalske biprodukter fra udlandet kræver det to tilladelser:
Ifølge Fødevarestyrelsen kan et Institut kun have én tilladelse, hvis et Institut er placeret på geografik flere steder med stor afstand, kan Fødevarestyrelsen acceptere flere tilladelser.
Kontakt den koordinerende arbejdsmiljøleder for Instituttet for at undersøge om Instituttet allerede har disse tilladelser. Vær opmærksom på, at hvis du ansøger om en tilladelse uden at vide at Instituttet allerede har en tilladelse, bliver denne annulleret!!
Hvis Instituttet allerede har en tilladelse, er det vigtig at få sat kryds i den rigtige rubrik og oplys sags nummeret Fødevarestyrelsen har givet tilladelsen.
Du finder blanketterne til ansøgning om tilladelserne på Fødevarestyrelsens selvbetjenings side med blanketter:
Godkendelse og registrering efter forordningen om animalske biprodukter - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)
Når blanketten er udfyldt, udskrives den for at blive underskrevet, derefter scannes blanketten, som sendes via Fødevarestyrelsens kontaktside https://foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Kontakt/Sider/Forside.aspx, hvor du under Besvar følgende spørgsmål ?
Herefter er der lidt ventetid ca. 2-3 uger, før I modtager svar og forhåbentligt en tilladelse fra Fødevarestyrelsen.
De animalske biprodukter må IKKE anvendes til andre formål end de tilladte, hvis der opstår behov for anden anvendelse, skal tilladelsen fornyes, se pkt. Fornyelse.
HUSK at få journaliseret Instituttets ansøgninger og tilladelser i Workzone via Instituttets koordinerende arbejdsmiljøleder!
En artikel 17 tilladelse gælder i 4 år og en importtilladelse gælder i 1 år, hvis der fortsat ønskes håndtering af disse animalske biprodukter i laboratoriet, skal tilladelserne fornyes.
Det samme gør sig gældende ved ændringer i anvendelse eller tilføjelse af flere animalske biprodukter, fornyelse af eksisterende tiiladelse, foregår via følgende link: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Blanketter/Sider/Ansoegning_Animalske_biprodukter.aspx
I ansøgningen skal du huske følgende:
I skemaet Beskriv materiale som modtages gentag alle de prøver, I har tilladelse til nu og hvis I ønsker flere, så kan disse tilføjes.
Når blanketten er udfyldt, udskrives den for at blive underskrevet, derefter scannes blanketten, som sendes via Fødevarestyrelsens kontaktside https://foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Kontakt/Sider/Forside.aspx, hvor du under Besvar følgende spørgsmål ?
Herefter er der lidt ventetid ca. 2-3 uger, før I modtager svar og forhåbentligt en fornyet tilladelse fra Fødevarestyrelsen.
HUSK at få journaliseret Instituttets ansøgninger og de nye tilladelser i Workzone via Instituttets koordinerende arbejdsmiljøleder!
Reglerne gælder indførsel af animalske biprodukter fra kommercielle firmaer, vævsbanker, samarbejdspartnere på andre universiteter, centre m.m. Reglerne gælder også, selvom man selv transporterer disse produkter.
Der skelenes mellem indførsel fra EU-lande (samhandel) og lande udenfor EU (import fra 3. lande).
Ved indførsel fra EU skal følgende opfyldes:
Ved import fra lande uden for EU (3. lande) skal der udover ovenstående regler opfyldes:
Hvis du skal sende animalske biprodukter til andre lande, kræver det at Instituttet er registeret som eksportør af animalske biprodukter ved Fødevarestyrelsen.
Denne registrering sker ved at udfylde og indsende det samme skema, som når du søger om en artikel 17 og import tilladelse, som foregår via følgende link: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Blanketter/Sider/Ansoegning_Animalske_biprodukter.aspx
Dine forpligtigelser:
Animalske biprodukter skal være ledsaget af et handelsdokument ved transport og omsætning indenfor Danmarks grænser og mellem EU-landene. Når man anvender animalske biprodukter til forskning, undervisning, diagnostik o.l. er der lempeligere krav til håndtering, der stilles dog følgende betingelser:
Ansvarlig medarbejder for ABP skal sikre, at modtagne prøver til forskning og diagnosticering ledsages af et handelsdokument, der indeholder følgende oplysninger:
Handelsdokumenter skal gemmes i minimum to år og forelægges Fødevarestyrelsen, hvis de forlanger dette ved et kontrolbesøg.
Handelsdokumentet skal udfærdiges i mindst 3 eksemplarer til henholdsvis producent, transportør og modtager. Originalen følger forsendelsen til bestemmelsesstedet.
Modtageren opbevarer originalen. Producenten og transportøren opbevarer hver en kopi.
Handelsdokumenter kan være et nationalt, europæisk og international handelsdokument, vær opmærksom på om I har modtaget et korrekte handelsdokument og det indeholder de krævede oplysninger.
Når man anvender animalske biprodukter til forskning, undervisning, diagnostik o.l. skal der føres en fortegnelse over de animalske biprodukter og fortegnelsen skal gemmes i minimum to år. Fortegnelsen skal indeholder oplysninger om:
Da handelsdokumentet indeholder de fleste krævede oplysninger, kan man gemme handelsdokumenterne og bruge dem som fortegnelser. Dog skal man som modtager være opmærksom på, at modtageren skal skrive dato for modtagelse af materialet på handelsdokumentet, samt dato for bortskaffelse inkl. anvendt metode for affaldsbehandling.
Instituttet kan vælge at føre fortegnelser over animalske biprodukter enten:
Når der håndteres animalske biprodukter skal der indføres, iværksætte og opretholdes egenkontrol, med henblik på at overvåge overholdelsen af reglerne på området.
Der skal udarbejdes en procedure for hvilken slags egenkontroller der foretages, hvad der skal foretages hvis der er afvigelser, f.eks. returnering eller bortskaffelse.
Ved modtagelse og håndtering af animalske biprodukter i laboratoriet, anbefales der at udpege en ansvarlig medarbejder ved Instituttet, som har det overordnet ansvar. Af egen kontroller kan nævnes:
Hvis Instituttet har en tilladelse eller søger om en tilladelse udfører Fødevarestyrelsen et kontrolbesøg på Instituttet, hvor de tjekker de givne betingelser der er sat i tilladelsen, det kan f.eks. være tjek af:
Et kontrolbesøg koster ca. 500 kr. i grundgebyr og ca. 1500 kr. per påbegyndt kvarter. Dette betales af Instituttet, som modtager en kontrolrapport og en faktura fra Fødevarestyrelsen efter kontrolbesøget.