Sådan indberetter du eksamenssnyd

Når du har begrundet mistanke om eksamenssnyd, er det din pligt som ansat på AU at indberette det til Uddannelsesjura jf. AU’s disciplinære regler. Det gælder uanset prøveform og type af eksamenssnyd. Her kan du læse mere om, hvordan du indberetter, og hvad du skal være opmærksom på.


Er du eksaminator?

Når du som eksaminator har undersøgt og dokumenteret din mistanke om eksamenssnyd – og din undersøgelse bekræfter din mistanke, skal du:

  • Indberette sagen skriftligt til Uddannelsesjura ved brug af denne skabelon
  • Orientere din studieleder (sæt evt. vedkommende cc på indberetningen)
  • Orientere den studerende om indberetningen (eller bede din institutsekretær gøre det).
  • Sætte bedømmelsen af eksamen i bero

Er du eksamenstilsyn?

Hvis du som eksamenstilsyn får mistanke om eksamenssnyd i forbindelse med en tilsynsprøve, skal du udarbejde en tilsynsnote, der beskriver forholdet. Du skal samtidig mundtligt orientere den studerende om, at sagen vil blive indberettet.

Du indberetter herefter sagen til Uddannelsesjura og orienterer efterfølgende den lokale eksamensadministration herom. Eksamensadministrationen sørger for at sætte bedømmelsen i bero og giver besked til de relevante parter (fx den kursusansvarlige).


Sådan udfylder du indberetningsskabelonen

Når du indberetter din mistanke om eksamenssnyd, skal du altid bruge denne skabelon, som er udformet af Uddannelsesjura. Du indsætter dine kommentarer, hvor teksten er markeret med gul.

Vær opmærksom på, at den studerende får sendt indberetningen til orientering. Du skal derfor skrive indberetningen i et sprog, den studerende kan læse og forstå. Hvis den studerende er ikke-dansktalende, skal indberetningen skrives på engelsk.

Derudover er det væsentligt, at indberetningen er så faktuel som muligt og ikke fx indeholder nogen form for kommentarer om skyldsspørgsmål, sanktionsforventninger, den studerendes generelle akademiske niveau eller øvrige forhold om den studerende (fx personlige vilkår).

Hvis du skal indberette flere studerende for samme mistanke, kan du godt lave en samlet indberetning på samme skema. Du skal dog oplyse om navn og studienummer på alle studerende, du indberetter.

Alle indberetninger sendes til ujs@au.dk.

Det skal din indberetning indeholde

Nedenfor kan du læse mere om, hvordan indberetningsskabelonen udfyldes. Selve skabelonen indeholder også tilsvarende vejledning herom.

Navn og studienummer

Du skal oplyse navn, flownummer (hvis tilstede) og studienummer på den/de implicerede studerende til brug for sagsbehandlingen. Hvis du kun har studerendes eksamensnummer eller flownummer, kan du kontakte fakultetets eksamensadministration. De kan hjælpe dig med at finde frem til identiteten på den/de pågældende studerende. Bemærk, at den/de studerendes anonymisering hermed ophæves.

Beskrivelse af prøven

Du skal oplyse kursets navn, prøveform (eks. mundtlig eller skriftlig prøve) samt om der er tale om ordinær eksamen/termin eller reeksamen.

Beskrivelse af sagen

Du skal beskrive de faktiske omstændigheder i sagen, herunder hvilken form for eksamenssnyd, der er tale om.

Særligt i plagieringssager:

Hvis din mistanke handler om plagiering, skal du dokumentere, hvor i opgaven, der plagieres, samt hvilke kilder, der er plagieret fra. Det gør du ved at vedlægge en række bilag som dokumentation (se hvilke nedenfor). Bemærk, at du ikke skal indsætte et link til Ouriginal i indberetningen, da de studerende også får tilsendt indberetningen og ikke har adgang til Ouriginal.

Ovenstående gælder også i sager, hvor der er tekstsammenfald, fx sager om samarbejde.

Disse bilag skal du vedlægge

Når du som eksaminator indberetter eksamenssnyd, skal du vedlægge dokumentation for den mulige eksamenssnyd. Hvilken form for dokumentation, afhænger af typen af eksamensnyd.

I plagieringssager og andre sager med tekstsammenfald skal du vedlægge:

  1. En kopi af hele eksamensbesvarelsen med tydelig markering af de steder, hvor der er mistanke om plagiering.
  2. En kopi af de kilder, også med markeringer, hvor der angiveligt er plagieret fra. Hvis der er tale om flere kilder, kan de markeres med forskellig farve – også i eksamensbesvarelsen.
  3. Ouriginal-rapporten, hvis mistanken om eksamenssnyd er opstået på baggrund af denne.

Hvis du ikke har adgang til Ouriginal-rapporten eller kildematerialet, kan du kontakte Ouriginal-supporten ved AU Library. De kan hjælpe dig med at finde materialet frem.


Dokumentation i øvrige sager

Når du indberetter andre sager end plagering, er det meget forskelligt, hvordan du kan dokumentere din mistanke. I mange tilfælde vil det ikke være muligt at vedlægge konkret dokumentation for din mistanke. I samarbejdssager kan dokumentationen fx være din faglige begrundelse for, at det er usandsynligt, at to studerende ikke har samarbejdet under en eksamen. 

Indberetninger, hvor der mangler information

Hvis du ikke har vedlagt den nødvendige dokumentation for din mistanke, kan din indberetning ende med at blive sendt tilbage til dig for at blive korrekt dokumenteret (hvilket vil forlænge den samlede sagsbehandlingstid) eller i sidste ende afvist.

Det gælder fx i plagieringssager, hvis du ikke har vedlagt eksamensbesvarelsen med markeringer eller kildemateriale med markeringer. Du vil her blive kontaktet af Uddannelsesjura, som vil anmode om at få tilsendt materialet. Hvis du stadig ikke sender materialet, vil indberetningen blive afvist.

Hvis du i Ouriginal kan se, at der er overlap til en kilde, som du ikke kan skaffe (fx en eksamensopgave fra et andet universitet), så kan du vedlægge Ouriginal-rapporten som bilag.

Hvis du i øvrigt har brug for hjælp til at finde kildemateriale, så kan du kontakte Det Kgl. Bibliotek/AU Library.

Sådan orienterer du den studerende

Når du har indberettet din mistanke til Uddannelsesjura, skal du eller evt. en institutsekretær/studieadministrationen orientere den studerende om, at sagen er indberettet, og at bedømmelsen af prøven er sat i bero, indtil sagen er afgjort.

Hvis den studerende kontakter dig eller andre på instituttet

Mange studerende, som er blevet indberettede, tager direkte kontakt til bedømmer/vejleder eller andre medarbejdere på instituttet for at bede om en forklaring eller for at spørge til, hvad der nu kommer til at ske.

Her er det vigtigt at huske, at man som bedømmer/vejleder/studieadministrativ medarbejder osv. ikke må udtale sig konkret om mulige sanktioner i den pågældende sag eller selve sagsbehandlingen hos Uddannelsesjura. Bedømmeren/vejlederen må dog gerne drøfte indholdet af indberetningen med den studerende, herunder hvorfor den studerende er blevet indberettet. Indberetter har dog ikke pligt til at snakke med den studerende, så du må altid gerne henvise den studerende til at kontakte Uddannelsesjura i stedet.


Studerendes rettigheder under og efter sagsbehandlingen.

Mens en indberetning af muligt eksamenssnyd behandles har den studerende en række rettigheder. Dem finder du her