Har du mistanke om eksamenssnyd?

På denne side kan du få et overblik over de forskellige former for eksamenssnyd. Du kan også læse mere om, hvad du skal gøre, før du indberetter din mistanke.


Hvad gør jeg som eksaminator, hvis jeg har mistanke om eksamenssnyd?

Hvis du eller censor har mistanke om eksamenssnyd, skal I først og fremmest sætte bedømmelsen af eksamen i bero, hvis der ikke allerede er meddelt en karakter. Kontakt studieadministrationen eller en person i dit institutsekretariat, der har ansvar for undervisningsaktiviteter, som kan hjælpe med det administrative i den forbindelse.

Derefter skal du som eksaminator undersøge og dokumentere din mistanke grundigt, inden du indberetter sagen til Uddannelsesjura. Bemærk, at et eventuelt planlagt forsvar udsættes, indtil sagen er afgjort. Dette kan du også få hjælp til hos studieadministrationen eller den relevante medarbejder i dit institutsekretariat.

  • Nedenfor kan du læse mere om de enkelte former for eksamenssnyd, og hvad du skal gøre, før du indberetter.
  • Du kan også gå direkte til siden om indberetning.

Hvad gør jeg som eksamenstilsyn, hvis jeg har mistanke om eksamenssnyd?

Hvis du som eksamenstilsyn får mistanke om eksamenssnyd i forbindelse med en tilsynsprøve, skal du udarbejde en tilsynsnote, der beskriver forholdet. Du skal samtidig mundtligt orientere den studerende om, at sagen vil blive indberettet.

Du indberetter herefter sagen til Uddannelsesjura og orienterer efterfølgende den lokale eksamensadministration herom. Eksamensadministrationen sørger for at sætte bedømmelsen i bero og giver besked til de relevante parter (fx den kursusansvarlige).

  • Nedenfor kan du læse mere om de enkelte former for eksamenssnyd.

Former for eksamenssnyd

Plagiering

Plagiering spænder bredt, men betyder i en eksamen, at den studerende mangler at angive sine kilder og lader en tekst, en illustration, en idé m.v. fremstå som sit eget værk, når det ikke er det.

Den studerende skal angive sine kilder ved brug af alt materiale herunder:

  • Alt trykt materiale fx bøger, artikler, websites, andre studerendes eksamensbesvarelser osv.
  • Alt utrykt materiale fx videoer fra internettet, TV og radio, podcasts, film osv.
  • Fælles noter og skabeloner udarbejdet i samarbejde med medstuderende
  • Materiale, der er benyttet i undervisningen (fx pensum, undervisernes slides, noter osv.)
  • Genbrug af eget materiale (fx tidligere bedømte opgaver og eksamensbesvarelser)

Der er tale om eksamenssnyd lige meget hvor i besvarelsen, der plagieres. Det gør heller ingen forskel for vurderingen af sagen, om der er plagieret i metadata, empiri, analyse eller konklusion.

Dog er følgende elementer undtaget:

  • Overskrifter
  • Common knowledge (afhængigt af pågældende faglighed)
  • Indholdsfortegnelse
  • Gengivelse af eksamensspørgsmål
  • Litteraturliste

Særligt om manglende angivelse af citater

Det er eksamenssnyd, hvis den studerende:

  • Mangler at markere et direkte citat ved brug af fx anførselstegn, indryk eller kursiv (selv om der er henvisning til kilden)
  • Oversætter et citat, men ikke angiver dette som et direkte citat.

Særligt om ukorrekt parafrasering

En parafrase er en omformulering af en anden forfatters tekst. En korrekt parafrasering er, når den studerende bearbejder andres tanker og ideer og formulerer dem med sine egne ord og egne sætningsstrukturer – og indsætter kilden.

Hvis den studerende blot bytter lidt om på sætninger og erstatter nogle ord med synonymer, er der tale om ukorrekt parafrasering og dermed plagiering. Også selvom der angives en kilde.


Særligt om genbrug af eget materiale / selvplagiat

Hvis den studerende genbruger dele af sine egne tidligere bedømte eksamensbesvarelser i et andet fag, skal kilden angives. Ellers er det eksamenssnyd.

Den studerende må gerne genbruge sin egen tekst fra en ordinær eksamen til reeksamen i samme fag, uden at det betragtes som eksamenssnyd. Dog kun, hvis det er inden for samme kursus.


Særligt om fælles noter og skabeloner

Hvis en studerende bruger noter direkte i sin eksamensopgave, og de er udarbejdet sammen med fx en studiegruppe, skal den studerende angive, at der er tale om fælles noter. Ellers er det eksamenssnyd.

Hvis den studerende bruger skabeloner, som er lavet før eksamen, skal den studerende også angive, at skabelonerne er udarbejdet sammen med en eller flere medstuderende.


Sådan dokumenterer du din mistanke

Hvis du har mistanke om plagiering, skal du sørge for, at mistanken dokumenteres i indberetningen, ved at alle de steder i teksten, hvor du mener, at den studerende har plagieret, markeres.

Hvis du tager udgangspunkt i en Ouriginal-rapport, er det vigtigt, at du ikke læser Ouriginal-analysen som et sikkert bevis på, at den studerende har plagieret. Rapporten angiver kun tekstlighed og ikke, om den studerende fx har brugt kildehenvisninger. Derfor skal du selv tjekke, om der er tale om plagiering og markere stederne i teksten. Modsat kan der også være tilfælde af plagiat, som Ouriginal ikke finder, fx i forbindelse med oversatte tekster eller parafrasering, der er på kanten af reglerne. Derfor er det vigtigt som bedømmer altid at være årvågen og forholde sig kritisk til teksten og Ouriginal-resultatet.

Du skal også finde de kilder, hvor der er plagieret fra og markere tekststykkerne i kilden. Hvis du ikke kan finde frem til kilderne, kan du få hjælp hos Det Kgl. Bibliotek / AU Library.

Når du har dokumenteret din mistanke om plagiering, skal du indberette sagen til Uddannelsesjura, som vil lave en samlet vurdering af det fulde omfang af plagieringen til brug for sanktionsudmålingen.

Samarbejde

I undervisningssammenhænge opfordres de studerende ofte til at samarbejde, fx i grupper. Når det handler om eksamen, gælder der dog andre regler, som man skal være opmærksom på: Hvis prøveformen kræver, at der udarbejdes en individuel eksamensbesvarelse, er det således eksamenssnyd, hvis den studerende ikke selv udarbejder besvarelsen.

Samarbejde kan ske på forskellige måder, fx at de studerende har delt noter, eksamensbesvarelser eller snakket sammen under en hjemmeprøve, så alle er nået til samme resultat.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Hvis du har mistanke om ulovligt samarbejde, skal du dokumentere din mistanke ved at markere de steder i de studerendes eksamensbesvarelser, hvor du mener, at der har fundet et samarbejde sted.

Hvis det er muligt, bedes du uddybe, hvad det er, der i de enkelte tilfælde vækker mistanke om samarbejde. Ligheder i studerendes eksamensbesvarelser, der kan indikere et samarbejde, kan eks. være atypiske fejl, der ikke ses i øvrige eksamensbesvarelser, og som du vurderer er usandsynligt, at de studerende på egen vis ville være nået frem til. Der kan fx også være sproglige eller grammatiske fejl eller særpræg, der virker påfaldende ens.

Hvis du skal indberette flere studerende for samme mistanke, kan du godt lave en samlet indberetning på samme skema. Du skal dog oplyse om navn og studienummer på alle studerende (Læs mere under ”Sådan udfylder jeg indberetningsskabelonen”). De studerende skal informeres individuelt om indberetningen.

Ulovlig kontakt

Ved skriftlige stedprøver betragtes det som eksamenssnyd, hvis den studerende:

  • Har kontakt med andre eksaminander eller med personer uden for eksamenslokalet – også selv om den studerende ikke får hjælp af pågældende.
  • Sender eller modtager online kommunikation på sin PC (fx mail eller chatbesked) ved en skriftlig stedprøve – helt uafhængigt af indholdet.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Der skal vedlægges en tilsynsnote, der fyldestgørende beskriver, hvordan den ulovlige kontakt er foregået. Hvis der er tale om en eksamen med overvågning, skal ITX-Flex-rapporten vedlægges. Denne kan skaffes ved eksamensadministrationen.

Medvirken

Medvirken sanktioneres også som eksamenssnyd. Ved en stedprøve er det medvirken til eksamensnyd, hvis en studerende løser sin eksamensopgave og derefter deler den med medstuderende fx gennem fildelingssystemer eller lagringsapps som fx Google Drev, Microsoft OneDrive, Dropbox osv.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Typisk bliver sager om medvirken indberettet som andre typer eksamenssnyd, fx plagiat eller samarbejde, og skal således dokumenteres på samme måde som i disse tilfælde.

Hvis der er tale om mistanke om medvirken til en tilsynsprøve, kan dokumentationen være en fyldestgørende tilsynsnote eller en ITX-Flex-rapport, hvis det er en overvåget eksamen.

Forfalskning/fabrikation af data

Det er eksamensnyd, hvis den studerende forfalsker, fabrikerer, manipulerer og/eller plagierer data som en del af sin opgavebesvarelse.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Hvis du har mistanke om forfalskning eller fabrikation af data, skal du dokumentere din mistanke ved at markere de steder i den studerendes eksamensbesvarelse, hvor du mener, at der er sket forfalskning eller fabrikation af data. Uddyb gerne, hvorfor du har mistanke herom.

Eksamensbesvarelse udarbejdet af andre

Det er eksamenssnyd, hvis en studerende har fået en anden til at besvare opgaven (helt eller delvist).

Sådan dokumenterer du din mistanke

Hvis du har mistanke om, at en studerende har fået en anden til at uadarbejde sin eksamensbesvarelse, så vil det afhænge af den konkrete situation, hvordan det kan dokumenteres.

Det kan fx være ved et screenshot af en hjemmeside, hvor den studerende har bedt om hjælp til at skrive en opgave eller tilbudt betaling for at skrive en opgave. Det kan også være ved markeringer i eksamensbesvarelsen med uddybning af, hvorfor der er mistanke om, at den studerende ikke selv har udarbejdet besvarelsen.

Brug af værktøjer baseret på generativ kunstig intelligens

Brug af værktøjer baseret på generativ kunstig intelligens er i udgangspunktet ikke tilladt ved eksaminer på Aarhus Universitet.

De studerende må kun bruge værktøjer baseret på generativ kunstig intelligens i disse tilfælde:

  • Ved bachelorprojekter
  • Ved specialer
  • Ved afsluttende eksamener på efter- og videreuddannelse
  • For øvrige prøver: Hvis det står eksplicit nævnt i kursusbeskrivelsen, at man gerne må bruge generativ kunstig intelligens.

Hvis de studerende bruger værktøjer baseret på generativ kunstig intelligens i et af ovenstående tilfælde, skal de følge disse retningslinjer:

  • De skal tydeligt angive, hvordan de har brugt værktøjet. Det gøres i et bilag, som vedlægges opgaven. Det betyder, at de skal beskrive, hvordan de har brugt generativ kunstig intelligens, herunder promptning-metode, f.eks. til det forberedende arbejde med rapporten, til at stille spørgsmål og søge information, modtage feedback og kritik på deres tekst, udføre korrektur, eller lignende.
  • De skal overholde de samme regler om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da det ellers vil være plagiat.

Ikke-tilladte hjælpemidler

Det er eksamenssnyd, hvis den studerende:

  • Har adgang til hjælpemidler (fx ordbog, egne noter, formelsamling, mobiltelefon osv.) til en eksamen, hvor der ikke må benyttes hjælpemidler - uanset om den studerende bruger hjælpemidlet eller ej. Den studerende må fx ikke have en ordbog liggende på sit bord under en prøve, heller ikke selv om den studerende ikke bruger ordbogen. 
  • Medbringer en anden type hjælpemiddel end det tilladte (fx en anden type lommeregner eller lærebog).

Bemærk: Det er ikke eksamenssnyd, hvis den studerende medbringer et hjælpemiddel, som ligger i en aflukket taske gennem hele prøven. Det er først, hvis den studerende åbner tasken under prøven, at det betragtes som eksamenssnyd, for så har den studerende adgang til hjælpemidlet.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Der skal vedlægges en tilsynsnote, der fyldestgørende beskriver, hvordan og hvad den studerende har medbragt og evt. anvendt. Hvis der er tale om en eksamen med overvågning, skal ITX-Flex-rapporten vedlægges. Denne kan skaffes ved eksamensadministrationen.

Ukorrekte fremmødeoplysninger

Det er eksamensnyd, hvis studerende angiver ukorrekte fremmødeoplysninger i kurser, hvor der er mødepligt, og hvor de studerendes deltagelse derfor betragtes som en del af eksamen.

Det gælder både for den studerende, som ikke er fremmødt, og den studerende, som afgiver ukorrekte oplysninger på sin medstuderendes vegne.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Der skal være dokumentation for, at den studerende ikke har været til stede ved undervisningen, selvom den studerende står som fremmødt, enten i form af en udskrift fra det dertilhørende registreringssystem eller en kopi af fremmødelisten. Dokumentationen kan også være i form af en note fra underviseren.

Aflevering af eksamensopgave fra forkert IP-adresse

Ved skriftlige stedprøver skal den studerende være til stede. Det er derfor eksamensnyd, hvis en studerende ikke møder op, men afleverer sin opgave fra en IP-adresse udefra.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Der skal vedlægges dokumentation for IP-adressen, hvorfra den studerende har afleveret, og en tilsynsliste, hvoraf fremgår, at den studerende ikke er fremmødt. Derudover skal eksamensbesvarelsen fremsendes.

Overskridelse af tidsfrister

Det er eksamenssnyd, hvis den studerende arbejder videre på besvarelsen efter eksamens afslutning. I praksis vil opgaver afleveret efter tidsfristens udløb automatisk blive afvist.

Forhåndskendskab til opgaven

Hvis den studerende får kendskab til eksamensopgaven på forhånd og alligevel deltager i eksamen, er der tale om eksamenssnyd – uanset hvem, der bærer ansvaret. Hvis fejlen ligger hos AU, vil den studerende få tilbudt et nyt eksamensforsøg.

Sådan dokumenterer du din mistanke

Der skal vedlægges dokumentation for, at den studerende har haft kendskab til opgaven inden. Hvis en studerende har delt eksamensopgaven med andre studerende forud for eksamenen, kan det eks. være en udskrift fra det digitale forum, hvori opgaven er blevet delt.